Reizen is soms heel vermoeiend - Reisverslag uit Tokio, Japan van Justin - WaarBenJij.nu Reizen is soms heel vermoeiend - Reisverslag uit Tokio, Japan van Justin - WaarBenJij.nu

Reizen is soms heel vermoeiend

Blijf op de hoogte en volg Justin

01 September 2016 | Japan, Tokio

Om 7:00 ging de wekker voor ons. Theoretisch dan, want we waren op van de zenuwen. Om 8:20 kwam Jacqueline en Michel ons ophalen om ons op Schiphol af te zetten. Na afscheid genomen te hebben gingen we direct inchecken en we waren ook vlot door de security heen.

Uiteindelijk zijn we on 12:40 vertrokken naar Xiamen. De vlucht was aangenaam en de Dreamliner was maar voor 80% gevuld, dus wij konden ook goed bufferen. Maar ja, slapen doe je nauwelijks tenzij je business klasse vliegt. Na 11 uurtjes landden we in Xiamen, China.

Jammer dat een goede vlucht teniet wordt gedaan door administratieve rompslomp. Voor de ca 60 medepassagiers, incl ons, die op doorreis waren, moesten we door de zeer strenge immigratie heen, arrival card invullen, paspoortcontrole, security check, opnieuw inchecken waarbij personeel 40 minuten op zich liet wachten, vervolgens weer door immigratiedienst, nog een keer paspoortcontrole en nog een keer door security heen. Kortom, een transfer check zoals in Hong Kong bestaat daar niet. Alleen je bagage wordt wel doorvervoerd, tenzij je binnen China verder reist. Ook apart om mee te maken dat bijv Facebook en Google geblokkeerd worden.

Enfin, na drie uur transfer (waarvan 2 uur opgevuld door dit gedoe) in een kleine boeing 737 in 3.5 uur naar Tokyo. Die was maar voor 66% gevuld, en we vielen van ellende in slaap.

Uiteindelijk heelhuids in Japan aangekomen en gelijk merk je een mega groot verschil met de rest van Azië. Heel vriendelijk, super modern en beleefd. Zelfs bij immigratiediensten douane. In de tropische warmte nog geld en kaartjes kunnen regelen en dan per normale trein naar Ueno en Kodenmacho wat in totaal anderhalf uur bedroeg.

Supermoe en bezweet aangekomen in 11m2 hotelkamer. Klein maar fijn. Net even opgefrist. Later meer.

• 01 September 2016 - 11:48

Wubbo:

Hebben ze wel jullie koffers recht gelegd op de bagageband? Het klinkt nu al herkenbaar, zo krijg ik bijna heimwee. Veel plezier daar!