A mountain retreat - Reisverslag uit Hakone, Japan van Justin - WaarBenJij.nu A mountain retreat - Reisverslag uit Hakone, Japan van Justin - WaarBenJij.nu

A mountain retreat

Blijf op de hoogte en volg Justin

10 September 2016 | Japan, Hakone

Tokyo - Domo arigato gozaimasu!
Hakone Gora, konban wa!

Dag 7 en 8 van onze vakantie bestonden uit het kriskras door Tokyo heen gaan. Het weer was ietsjes koeler (niet veel), en er viel zelfs even harde regen! We zijn uiteindelijk niet naar Disneyland gegaan aangezien de helft hetzelfde is als in Parijs, en Disneysea voor de helft aan transportrides is, maar zo konden we toch alle plekjes van Tokyo bezoeken. Althans, voor deze 7/8 dagen. Dat is toch wel het minimum naar ons gevoel :D.

Op de zevende dag begonnen we op de vismarkt bij Tsukiji. Was zeer grappig om te zien hoe men daar met het koopwaar om ging. Goeie lucht ook - gelukkig dat het regende, zou denk ik erg geuren als het warm en zonnig was.

Daarna zijn we weer de metro in gegaan richting Harajuku. Daar aangekomen waren we weer een kattencafe in gegaan, vol met lieve poesjes en katjes die we konden aaien en bewonderen. Kawaiiiiiii!!!!

Voor we de wijk verder ingingen, zijn we nog door het Meiji Park ingegaan en naar de Meiji Tempel gegaan, zeer fraai en rustiek (en vol met Pokémon ;)). Mooi is de bouwstijl en genoeglijkheid die het uitstraalt. Kan je nagaan hoe dit eruitziet als het lente is en de bloesems opkomen!! Inmiddels begon het wat benauwder te worden en we hebben de tempels omgewisseld voor de straten van Harajuku. Vooral oogstrelend was de Japanse jeugd die in alle vormen en maten te bewonderen waren. Niettemin even wat afkoeling gaan vinden in de Disney Store en de Mac (tsja, lekker makkelijk). Tussen alle toeristen.

Aangezien we toch dichtbij waren, eventjes weer naar Ikebukuro en Sunshine City Mall voor nog eens een Disney Store en de Pokémon Mega Store. Want ja, het is gewoon lekker verkoelend daar. En niks gekocht dit keer (goed he ;)). Leuke van het gebied is dat het niet zo zwaar toeristisch is. De enige westerlingen komen voor de Pokémon Store. Geen probleem.

Door al het gewandel van de afgelopen dagen zijn we maar even terug naar het hotel gegaan. Even een powernap en we konden er tegenaan. Dit keer gingen we de buurt ten zuiden van ons hotel bezoeken, Ningyocho. Per stom toeval kwamen we uit op een Sushi Go Round tentje waar je sushi kan bestellen aan de lopende band (die kennen we al van onze Sushi ontmaagdiging in Sydney 6 jaar terug), maar nieuw was dat je ook een tablet had waarmee je bestelde, en dat je bestelling letterlijk op een rijdende trein erboven kwam aanzetten. Het was gewoonweg heerlijk en zeer prijsvriendelijk. Alleen de Ice Fish en Octopus Vellen vielen niet erg goed ;).

Naderhand zijn we gaan afkicken in de zoveelste arcadehallen van Akihabara. Dit keer helaas geen prijs gewonnen, iets wat eerder in Joypolis wel was gelukt.

Op de laatste dag zijn we -na het uitchecken- eerst naar het hypermoderne Tokyo Station gegaan. Daarna zijn we wat gaan wandelen richting het Keizerlijk paleis, wat zeer fraai was. Wel zeer, zeer benauwd en we zijn -nadat het park ook gesloten was - via Otematchi maar direct naar het hotel gegaan om onze koffers te pakken.

Overigens: we waren wel in de buurt van het Tokyo Metropolitan Gymnasium geweest. Wat blijkt: de jaarlijke RG clubkampioenschappen (Aeon Cup) vinden nu al plaats hier, en diverse topgymnasten zijn hier nu te spotten (Mamun en Rizatdinova ook echt net gemist!). Maar geen tijd om ze live te zien, want we gingen per trein naar Odawara.

Oh Daar Waar? Odawara. Of eigenlijk Gora Hakone. Dit ligt zo'n 70 km ten westen van Tokyo aan de voet van de Mt. Fuji. Hakone is een plaats waar je kan ontspannen met de hete bronnen en vanuit hier kan je goed vertoeven en rondtrekken richting de Mt Fuji. Dat hebben we eigenlijk wel nodig na de hectiek van de grote stad. Tijd om de batterij op te laden! Maar ja. Dan moet je wel even je bagage meezeulen over tig trappen en liften en dito keer overstappen in Akahibara, Tokyo Station, Odawara, Hakone en Gora.

Na drie uur aangekomen in Naka-Gora. De rit vanaf Odawara was heel apart, je gaat ruim 500 meter de berg opwaarts, waarbij ongeveer 6x van rijrichting veranderd wordt en je niet harder dan 40 km/h rijdt op enkelspoor. De machinist moet daarbij op een smalle richel van de ene kant naar de andere kant lopen. De rit brengt ons langs steile bergwanden, sterk bebost en het was inmiddels flink gaan regenen. Halverwege moest er ook nog eens overgestapt worden. Maar het was zeer uniek. Vervolgens overgestapt in een soort van funiculaire, en na een paar minuten kwamen we aan in Naka Gora, waar we begroet werden door een lokale kat. Zal toch weer eens niet.

Nadien zijn we aangekomen in een traditionele Japans hostel. Een ryokan. Compleet met Tatami matten, schuifdeuren en indeling. En gratis Yukata (gewaad), Onsen (hetebron). Heel leuk en heel apart om zoiets te betrekken.

Het is inmiddels avond en we zijn eigenlijk best moe. Zo'n tweedaagse rust zal ons goed doen na de hectiek van de stad. We hebben net lekker ramen en udon gegeten, kaartspelletjes gespeeld en in de hot springs gezeten en gaan zo lekker slapen. Morgen wat rondlopen!

De balans totnogtoe :

Je kan zo ontzettend veel doen in Tokio. Acht dagen is wel het minimum: elke dag wel twee of drie nieuwe buurten om te verkennen. De mensen zijn zo aardig en alles is zo gestructureerd en efficiënt en punctueel. En ook de toeristen die er komen zijn veelal beschaafd. Geen (sorry voor de stereotyperingen) lastige Arabieren, snobachtige Amerikanen, opdringerige Zuid-Europeanen of Zuidoost-Aziaten, dronken Britten/Nederlanders/Russen, geen schreeuwende Afrikanen...

Ja er is een taalbarrière, maar je komt er gewoon wel uit. Toon respect en je krijgt respect. Het is dan alleen maar hilarisch wanneer en Japanner dan toch uit zijn rol als modelburger valt en dronken door zijn medemens wordt opgevangen ;).

De bergen in is een mooie en leerzame ervaring. Je komt ver met weinig geld in elk geval :)

• 10 September 2016 - 18:37

Geert:

Leuk geschreven Justin! Volgens mij vermaken jullie je uitstekend in Japan ;)!